19 juli 2023
Romano Groenewegen – Relatiebeheerder mkb
Drie dagen per week bij de klant werken aan een tof nieuw project? Daar kon Romano geen nee tegen zeggen! “Wanneer ik iedere keer hetzelfde moet doen, verlies ik makkelijk de concentratie. Als iets nieuw en uitdagend is, ben ik helemaal in mijn element!” vertelt Romano enthousiast. “Daarnaast is het uitzicht op kantoor ook niet mis”, vertelt hij lachend. “Als Rotterdammer word ik er vrolijk van om aan de Maas, bij de Erasmusbrug, te mogen werken!” In deze blog en de video hieronder neemt hij jullie mee in een toffe opdracht waar hij veel energie van krijgt.
“Het bedrijf waarvoor ik werk is EVEON Containers een internationale ecommerce scale-up die nu actief is in Nederland, Duitsland, Amerika en Canada. Zij geven zeecontainers een tweede leven. Als een zeecontainer wordt afgestoten door bijvoorbeeld een shipping line, kan deze nog prima worden gebruikt voor bijvoorbeeld opslag of transport. Door een zeecontainer te hergebruiken in plaats van een nieuwe te produceren, wordt er wel tot 12.000 kg CO2 bespaart per container!
Vanaf het moment dat EVEON is opgericht deden wij de administratie, de oprichter kende Moore DRV al uit het verleden en wist daarom gelijk al dat hij Moore DRV als accountant wilde voor deze startup. We merkten al snel dat dit een klant was met ambitie en specifieke wensen wat betreft de verwerking en automatisering van de administratie. Toen EVEON zich uitbreidde naar Amerika deden wij nog een tijdje de administratie voor Nederland en Amerika, alleen we kwamen erachter dat er verschillen in de cijfers waren door de regelgeving in Amerika. Via ons Moore netwerk hebben wij hen aan een andere accountant gekoppeld.
Helaas kon het kantoor in Amerika maar beperkt inzicht bieden en deden zij de boekhouding heel beperkt. Daarom hebben wij met EVEON gespard over een mogelijke oplossing. Vanuit dat gesprek gingen wij aan de slag gingen met een testcase om de Amerikaanse administratie te voeren met Exact Online. Om dit te laten werken ging ik door middel van zelfgemaakte Excel templates de administratie opnieuw voeren.
EVEON was erg tevreden over de testcase en vond onze werkwijze heel fijn en beter aansluiten dan die van het Amerikaanse kantoor. Maar we wisten dat Exact Online niet optimaal werkte omdat het niet mogelijk was de cijfers van de Amerikaanse omgeving en de Nederlandse omgeving overzichtelijk te bundelen. Dus hebben wij IT-consultancy ingeschakeld en zijn we terecht gekomen bij de nieuwe administratiesoftware Business Central!
Met Business Central kan je eenvoudig de administratie voeren voor 100+ landen en bijvoorbeeld makkelijker internationale banken koppelen. Dat past bij de zeer snelle groei van Eveon dat jaar op jaar verdrievoudigd in omzet en de komende twee jaar naar meer dan 30 landen wil uitbreiden. Het heeft dezelfde werkwijze als Exact Online, maar biedt de mogelijkheid om helder inzicht te krijgen in de cijfers uit beide landen. Ik ben verantwoordelijk voor de implementatie van Business Central. Daarom is deze opdracht ook zo gaaf, met vallen en opstaan help je uiteindelijk de klant met iets wat hij echt wil!
“Omdat ik bij de klant op kantoor werk, betekent niet dat het er ongezellig is,” vertelt Romano vrolijk. “In dit geval lijkt het ook heel erg op Moore DRV. Er hangt een hele relaxte sfeer en het is er erg laagdrempelig. Wij lunchen ook altijd met zijn allen en je hebt het gevoel dat je het samen doet als één groot gezellig team! Eigenlijk ben ik onderdeel van de financiële afdeling op afstand, maar die afstand voel je niet.”
“Je bent echt onderdeel van het bedrijf. Als zij successen boeken, dan ben ik medeverantwoordelijk. Ik voel mijzelf ook een verlengde van het team. Ik krijg de ruimte en het vertrouwen van de klant om zelf met ideeën te komen. Als ik in het diepe wordt gegooid, werk ik ook beter dan als ik aan de hand wordt meegenomen.
Het voelt ook fijn dat mijn collega’s bij Moore DRV mij volledig steunen om dit project te doen. Maar om dit project te doen, moesten een aantal collega’s klanten van mij overnemen. Dat vonden ze geen probleem en ze hebben het mij ook echt gegund.”
Naast de administratie kwam ik ook met proactief advies en gaf inzicht in de cijfers. “Waarom inzicht zo ontzettend waardevol is?” Daar hoeft Romano niet lang over na te denken. “De containerprijzen stijgen en dalen continu. Wanneer er een bestelling wordt geplaatst en er twee weken later een factuur wordt gestuurd, kan het zijn dat die bestelling niet meer rendabel is. De verwachte kostprijs en de daadwerkelijke kostprijs verschillen vaak. Dit probleem handmatig corrigeren is bijna niet te doen. Met het nieuwe systeem kan je dit automatiseren en inzicht krijgen. Zo kan EVEON met dit inzicht sneller strategische keuzes maken.
Maar wat nou als dit straks allemaal automatisch loopt? Neemt dat niet werk van jou weg? “Nou daar ben ik niet bang voor”, vertelt Romano zelfverzekerd. “Ik geloof juist dat er meer werk uitkomt! Met nieuw inzicht stel je constant de vraag: kan het beter? Kan het efficiënter? Daar komen wij dan weer om de hoek om de klant te voorzien met waardevol advies. Als je de basiswerkzaamheden hebt geautomatiseerd, hou je juist meer tijd over voor de leukere dingen. Bijvoorbeeld door je te richten op de groei van het bedrijf of de financiële resultaten verder te verbeteren. Zo blijft ons werk ook uitdagend!”