22 maart 2023
Lex de Meulder – Senior assistent accountant mkb
Vier jaar geleden kwam Lex de Meulder bij Moore DRV binnen als stagiair in de mkb accountancy & advies praktijk. Inmiddels maakt hij als senior assistent accountant mkb deel uit van het specialistenteam administratie dat de automatisering van de facturen naar een hoger niveau tilt. ‘Hier ligt de toekomst en ik vind het gaaf dat ik daar een steentje aan kan bijdragen’, vertelt hij enthousiast.
‘Na mijn eerste stage op de financiële afdeling van een bedrijf, besloot ik mijn tweede stage te doen bij Moore DRV. Het leek me interessant om de echte accountancywereld te zien en niet te werken voor één, maar meerdere bedrijven. Hier kreeg ik meteen al een heel breed klantenportefeuille. Iedere klant is anders, heeft een eigen administratie en zo kon ik van elke bedrijfssoort proeven.
Die stage beviel voor beide kanten zo goed, dat ik na het behalen van mijn mbo niveau 4-diploma bedrijfsadministratie, hier ben blijven werken. Ik kreeg het aanbod om de deeltijd opleiding accountancy te volgen aan de Avans Hogeschool in Breda. Dat houdt in dat ik 4 dagen per week naar kantoor ga en 1 dag per week naar school.
Ik zag het niet zitten om nog eens vier jaar fulltime te studeren, dus dit was de ideale mogelijkheid om werken en leren te combineren. Ik zit nu in mijn derde jaar en de dingen die ik leer kan ik direct in de praktijk brengen. Ook bespreek ik de materie vaak met mijn collega’s. Dan laten zij aan de hand van een casus zien hoe het er in het echt aan toegaat en zo spreekt het voor mij meer tot de verbeelding.
De begeleiding van mijn collega’s bij Moore DRV is top. Ik krijg de ruimte om goed voor mijn tentamens te leren. Door de hele afdeling wordt hier rekening mee gehouden in de planning, zodat ik één of twee dagen van tevoren al vrij kan nemen. Mijn collega’s hebben liever dat ik de tijd heb om te studeren, zodat ik in één keer een tentamen kan halen, dan dat ik moet herkansen.
Ook in mijn verdere loopbaan word ik gestimuleerd om het beste uit mezelf te halen. Zo werd ik twee jaar geleden gevraagd of ik deel wilde uitmaken van het specialistenteam administratie. Dit team houdt zich bezig met de automatisering van facturen voor de klanten van alle vestigingen. Een heel nieuw proces dat we moeten inrichten en ik ben gevraagd om daar mijn steentje aan bij te dragen.
Ons doel is om terugkerende facturen maar één keer voorbij te laten komen. Stel je krijgt elke maand een factuur van KPN binnen voor je telefoonkosten, dan wil je die niet elke maand opnieuw aan het kaartje telefoonkosten moeten hangen. Wij geven er daarom in het systeem bepaalde coderingen aan, zodat het programma Exact Online het gaat herkennen en automatisch koppelt aan de juiste kaartjes.
We gaan als accountants steeds meer toe naar een controlerende functie. Staan daadwerkelijk alle 12 facturen van KPN op telefoonkosten? Ja? Oké, dan gaat het goed. Zo niet, dan moeten we het proces anders inrichten. Alles moet steeds sneller en automatisering wordt steeds belangrijker. Op die manier is de administratie altijd bij en heeft de ondernemer inzicht in de cijfers, zodat hij of zij goed onderbouwd beslissingen kan nemen voor het bedrijf. Ik geloof echt dat dit de toekomst heeft, en vind het heel erg gaaf om zo dicht op die innovatie te zitten.
Extra leuk is dat we dit ook nog eens doen met een heel leuk team. Qua gezag en functieprofielen voel je echt geen enkel verschil. Iedereen is aan elkaar gelijk en we communiceren op een laagdrempelige manier. Je hoeft je dus nooit bezwaard te voelen als je eens iets moet vragen aan een meer senior collega. Voor heel Moore DRV geldt dat hiërarchie niet echt een rol speelt op de werkvloer.
Accountancy is natuurlijk echt teamwork. Iedereen is even belangrijk in het proces. Wie wat doet, maakt in die zin niet uit: als je er samen maar voor zorgt dat de klus wordt geklaard. Dat dat een teamprestatie is, merk je ook in de manier waarop we met elkaar samenwerken. We proberen het werk altijd eerlijk te verdelen. En als we gaandeweg zien dat een collega overloopt, dan is er altijd wel iemand die te hulp schiet.
Zo informeel en laagdrempelig als het contact is met collega’s, is dat ook met onze klanten. We werken in de echte economie. Dat betekent werken voor familiebedrijven in het mkb. En dat doen we voor heel verschillende bedrijven. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken, of het zit wel in mijn portefeuille. Van winkels tot bouwbedrijven en fysiotherapeuten. Het enige dat ze gemeen hebben is dat ze vrijwel allemaal in de regio zitten.
Dat is handig, want ik kom bijna maandelijks bij mijn klanten. Dan verwerken we de administratie, nemen we de openstaande vraagpunten door en maak ik een lijstje met dingen die ik nog van ze nodig heb. Onze klanten willen zo min mogelijk met hun administratie bezig zijn en zich vooral focussen op hun onderneming. Het geeft mij dan ook echt voldoening als ik zie dat ze na zo’n dag weer helemaal geholpen zijn.
Waar ik over een paar jaar wil staan? Ik wil dan mijn diploma hebben en fulltime aan het werk zijn. Ik zit goed op mijn plek en heb niet de ambitie om nog verder te studeren. Wél streef ik ernaar om zo goed mogelijk te worden in mijn huidige rol. Mijn mentor Martha Brood zit al flink wat jaren in de administratie en neemt mij mee aan de hand. Zij begeleidt mij in mijn rol en ondersteunt waar dat nodig is. Dat werkt fijn.’
Heb je een vraag of wil je eens kennismaken? Je kan mij altijd e-mailen, een berichtje sturen via LinkedIn of gewoon WhatsAppen!
LinkedInE-mailBel +31 88 460 6988